Wednesday, December 7, 2011

Tomatifarm ja Fraser Island


Eelmises postitusese lõpus oli jõutud sõber Taneliga Bundabergi ning nagu varasemalt mainitud, siis kauaks me sinna ei jäänud. Paar päeva vaatasime seal ringi ning siis sõitsime edasi. Järgmiseks sihtkohaks oli koht nimega Childers. See asus Budabergist umbes 50 km-i kaugusel ning inimesi elas seal umbes samapalju, kui Kadrinaski. Kohale jõudes tundus päris mõnus väike koht olevat. Rahulik, vähe liiklust, kõik käe-jala juures. Nagu ikka, asusime otsima kohe kohta kuhu ööbima minna ning kohalikust infopunktist saimegi paari bäkkeri kontaktid. Valisime siis ühe välja ning läksime kohale. Sattusime neljainimese tuppa, koos kahe soome neiuga, kes olid paar päeva varem sinna jõudnud. Kuna vahepeal sai päris palju reisitud, siis oli vaja nüüd natuke raha teenida. Meie õnneks oli tegemist töö-bäkkeriga ehk siis omanikud muretsesid selle eest, et saaks kuskile tööle. Kaua ei pidanud ootama, juba järgmiseks päevaks saime tööotsa tomatifarmis. Bäkkeri ise oli suhteliselt normaalne, seal oli bassein, korralik köök ning tubades oli konditsioneer olemas. Olles asjad ära pannud, mõtlesime Childersile pilgu ka peale visata. Koht ise meenutas mõnda Peipsi äärset küla. Kõik elumajad, poed ja muud teeninduskohad asusid suure maantee ääres. Ring peale tehtud, tuli sättida magama, sest väljasõit tomatipõllule oli 4.30 hommikul.

Toas ootas mind selline loom


Hommikul oli väga raske ennast voodist välja ajada, sest eelnevatel päevadel sai ikka tunduvalt kauem magada, aga teha polnud midagi, raha oli vaja teenida. Hommikul sõitis slavewagon (orjabuss), nagu me seda kutsusime, hoovi ning kõik töölised ronisid uniste nägudega peale. Järgnes umbes pooletunnine sõit farmi. Kohale jõudes avastasime, et meie ülemusteks on mingid tüübid Nepaalist ning siis hakkas jant pihta. Tavaliselt jõudsime kella viie paiku farmi ning pidime ootama oma ülemusi, kes annaksid meile ülesanded kätte. Üldjuhul tulid ülemused 15 minutit hiljem kohale ning alles siis hakkasid arutama, et millisel põllul täna tomateid vaja korjata on. Enne kella 6 keegi tööle tavaliselt ei hakanud. Mis kõige rohkem meele mõrudeks tegi, oli see, et selle passimise eest meile keegi ei maksnud. Samas polnud töölised selles süüdi, et ülemused lambad olid ning oma asju varem selgeks teha ei suutnud. Üldiselt oli tomatikorjamisel kaks valikut. Esimene võimalus oli teha tükitööd ning teiseks oli tunnitöö. Enamus inimesed tegid tükitööd, mis seisnes selles, et vagude vahele paigutati ämbrid ning tomatid tulid lihtsalt sinna korjata. Ühe ämbri eest sai 2 dollarit. Tunnitöö puhul saadeti inimesed masin peale. Selleks oli suur traktor, mis sõitis vao vahel ning selle taga oli hulgaliselt istmeid. Tavaliselt oli ühe masina peal umbes 15 inimest. Masina peal töötamine oli tunduvalt parem sest tomatite korjamine ämbrisse oli ikka eriti nüri töö. Kuid kuulsin, et osad tüübid, kes seda tööd aastaid teinud on, teenivad tükitööga kuni 400 päevas.

Childers (Movember käis veel)


Nii ma siis tegin seda tööd umbes nädal aega ning igal hommikul oli nagu loterii, kas saab masina peale või ei. Lõpuks viskas mul see asjaajamine kopa ette, sest kuulsin, et ülemused püüavad töötajaid igat pidi nöörida. Kui ise arvasid, et tegid päevas kuskil 10 tundi tööd, siis tegelikult läks kirja umbes 8 tundi. Aega arvestati maha näiteks ka siis, kui traktor sättis ennast järgmisele vaole, kuigi kõik pidid sellel ajal oma vagusid kontrollima ja tomateid korjama! Samuti kuulsin, et inimestel oli probleeme palga kättesaamisel. Seega ei mõelnud ma pikalt ja otsustasin, et selline asi ei ole ikka normaalne ning tuleb edasi liikuda.


Edasist teekonda jätkasin ma üksida, sest Tanel jäi veel Childersisse. Ta sai teisel päeval ühte teise farmi tööle ning ei pidanud tomateid korjama enam. Lisaks sellele oli tal vaja ka omale farmipäevi koguda, teiseaasta viisa tarbeks. Minul sellega kiire veel pole ning pole kindel, kas ma seda üldse tahangi enam…
Järgmine sihtkoht oli Hervey Bay. Seda sellepärast, et sealt sai minna Fraser Islandile. Osadelt inimestelt oli kuulnud, et Fraser Island olla isegi parem, kui Whitsunday, seega olid ootused suured.


Hervey bay oli väga kena koht iseenesest. Suuruselt sama nagu Pärnu umbes. Bussijaamast bäkkerisse jalutamine võttis aega kuskil üks tund, valisin ka natuke pikema ja kenama tee, et jalutada ookeani ääres. Olles asjad ära pannud, oli aeg otsida endale tuur Fraser Islandile. Kuna mul rahaga oli suhteliselt kitsas, siis ei tahtnud selle peale väga palju kulutada ka. Ennast ma väga rannas niisama vedelejaks ei pea, seega otsustasin võtta ühepäeva tuuri, millega pidi ära nägema kõik põhilised kohad Fraseril. Pikematel reisidel oli lihtsalt rohkem rannaaeg, aga hind oli ka soolasem. Tuur ostetud, otsustasin jalutada natuke Hervey bays ringi. Bäkkeris kurtis üks sakslane, et tal sõbrad läksid kõik saarele juba ning ta peab üksi istuma mitme veinipakiga. Suutsin kiusatusele vastu panna ning loobusin veiniõhtust. Järgmine päev oli nagunii vaja vara üles tõusta ning ei tahtnud pohmakaga saart avastama minna.

McDonalds's, KFC & Pizza Hut
Vihjeks annan ühe lingi: 
http://www.youtube.com/watch?v=GCPSh47gHz8


Saabus hommik ning saarele minek. Buss korjas mind bäkkerist peale ning sõitsime sadamasse. Sadamasse jõudes, kui seda üldse nii saab kutsuda, pidin natuke imestuma. Päevas käib saarel sadu inimesi, aga sadam oli ikka suhteliselt lahja ning praamid polnud ka suuremad asjad. Ilmselt see polegi siin kõige tähtsam, aga siiski. Hakkas autode pealelaadimine. Kuna parajasti oli mõõn, siis parkis praam ennast väga naljakalt kai äärde. Autod pidid kuidagi poolviltu peale sõitma ning pea igal autol käis põhi vastu maad. Peale lubati ainult maasturid ning suuremad masinad.


Peale tunnist sõitu jõudsime saarele. Meie sõiduvahendiks oli bussi ja rekka ristsugutis, mida juhtis üks mõnus vanamees, kes oli meile ka giidi eest. Nüüd sain aru, miks väiksemaid autosid Fraserile ei lubatud, kõik teed olid liivast ning ilmselt oleks mõni väiksem masin sinna kohe kinni jäänud. Üldiselt on terve saar ainult liivpinnasega. Hämmastav ongi see, et milline loodus ja mets selle peal kasvab.

Bussveok


Meie teekonna esimene peatus oli Lake Mckenzie. Järv oli suhteliselt suur ning mis peamine väga ilus ja puhas. Oma puhtuselt meenutas kodust Äntu järve. Loomulikult pidi vees ikka ära käima ja tunne oli värskendav. Giid rääkis, et see pidi tegema 10 aastat nooremaks, nii et nüüd olen siis 15. 

Lake Mckenzie

Edasi sõitsime laagriplatsile, mida kasutasid kunagi puuraidurid. Fraseril tehti vanasti kõva raietööd, kuna saarel on kõvasti vihmametsa. Nüüdseks on tööd lõppenud ning saar on turistide päralt. Laagriplatsil tegime väikese rännaku vihmametsas, kuid jällegi ei õnnestunud näha mõnda madu või muud elukat. Ilmselt hirmutavad suured rahvamassid loomad ära v.a dingod. Keda õnnestus näha juba Lake Mckenzie juures, dingosid pidi saarel olema umbes 400-500, kuid kõik nad nägid suhteliselt kõrendid välja. Sõitsime edasi piirkonda, kus asusid hotellid ning restoranid. See oli ainus koht saare, kus oli asfalt maha pandud. Seal sõime lõunat ning sõitsime edasi rannale. Rand tundus olevat nagu üks suur maantee. Maasturid ning bussid sõitsin edasi-tagasi. Varasemalt oli seal kiirusepiirang 100, kuid kuna liiga palju õnnetusi juhtus, siis alandati see 80le. Rand oli iseenesest kena, kuid ujuda seal kahjuks ei saanud, sest see pidavat haisid ja raisid täis olema. 

Näljane Dingo




Saare keskosast said alguse mitmed ojad ning terve rand oli täis väikeseid niresid, mis ookeani suubusid. Olles maha sõitnud ligi 70 km-i rannal, jõudsime ühe laevavraki juurde. See oli kunagi olnud üks tolle aja suurimaid kruiisilaevu. 


S.S. Maheno

Millimallikas




Kõik läksid bussist maha, tegid pildid ära ning siis hakkasime tagasi liikuma. Kuna õhtul pidi veel suurem mõõn olema, siis oli meil vähem aega saarel. Vastasel juhul poleks praam enam tagasi saanud sõita. Tagasiteel tegime peatuse saarel suurimal ojal, kus vesi oli põlvini ning rahvast täis. Peale seda oligi aeg tagasi praami peale minna.
Inimesed ojas


Fraser Islandilt ootasin ma natuke rohkem, kuna seda oli kiidetud palju. Võimalik, et oleks pidanud jääma sinna mitmeks päevaks, kuid nüüd on hilja juba. Ilmselt oli Whitsunday tripp ikka liiga hea olnud, koos kiirpaadi, snorgeldamise ja helesinise veega. Kuid minekut ma kindlasti ei kahetse, sest saar, mille pinnaseks on ainult liiv on ka omaette nähtus. Veetsin veel ühe öö Hervey Bay bäkkeris ning järgmisel hommikul läksin bussi peale, et sõita Brisbane.

Teel Brisbane nägin kängurut


Brisbanest kirjutan mõni teine kord edasi…